Tack för ett långt inlägg där du försöker reda ut saker Internet Sweden. Och tack för din förklaring över att man inte bara kan stänga .SE Direkt, bra att veta. Det är ju det som är bra med forum, att man kan bolla idéer och se om dom är riktiga eller inte, dock kunde du ha slopat denna text i fetstil tycker jag:
- Beklämmande okunskap kring juridiskt bindande avtal!
På
http://www.sedirekt.se/om/ ser vi: .SE Direkt drivs av .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur
SE Direkt är väl enda registraren som körs som stiftelse och där man inte har någon yttre insyn i ekonomin? Jag kan då inte se hur man kan sätta SE Direkt att vara en bland andra registrar när det drivs direkt av IIS. Varför görs det inte seriöst och att man skapar ett eget aktiebolag kan man fråga sig?
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Och jag konstaterar att de allra flesta kunder betalar ett lägre pris för både nyregistreringar och förnyelser, än de priser .SE Direkt erbjuder.
|
Ja, det är väl självklart att dom gör, när 99% av registrarna är webbhotell och använder domäner som lockvaror, jämför man SE Direkt med de som endast säljer domäner som kärnverksamhet är SE Direkt billigast så långt jag vet. Vad man kan notera på
http://www.iis.se/domaner/statistik/registrarer är att .SE Direkt säljer dubbelt så många domäner som EuroDNS, vilket inte skulle vara fallet anser jag om .SE Direkt hade marknadsmässiga priser.
Flera med mig har uttryckt sin åsikt vad det gäller att IIS konkurrerar med sina egna registrarer, och jag kan inte förstå varför jag inte kan vara med i debatten bara för att jag företräder en registrar? Ska debatt som denna göras i slutna sällskap? Ska inte alla få vara med att debattera i ett forum och ska inte ordet vara fritt för alla? Denna tråd är ju en debatt/diskussion där man bollar tankar åsikter och idéer. Även om flera i tråden håller med i principfrågan, så innebär detta ju inte att jag har rätt? Det är ju det som ett forum är till för, att bolla tankar och idéer, tankar som kanske inte alls är redo för att sättas in att direktkonfrontera med. Generellt har jag ingen tilltro på att kunna ändra på nuvarande situation, men däremot tycker jag det är intressant att debattera i ämnet.
Visst kan jag försöka påverka via registrars.se, men inte istället utan också i såfall. Förrestän, om .SE Direkt är en fristående registrar, varför skulle jag då försöka påverka IIS via direktkontakt eller via registrars.se? Jag har varken uttryckt mig opassande, eller med dåligt språkbruk utan endast framfört min åsikt angående att .SE Direkt konkurrerar med sina registrarer med uppenbara konkurrensfördelar samt sätter ett felaktigt marknadspris på sina domäner.
Hade det varit så att .SE Direkt hade varit ett fristående AB med öppen bolagsredovisning hade jag inte alls uttryckt mig på samma sätt som jag inte heller hade kritiserat en annan registrars prissättning, men nu får jag helt enkelt inte ihop det att .SE Direkt är en registrar i mängden.
Samt jag anser mig inte personligen skadad av att .SE konkurrerar med registrarer, eftersom jag inte enbart säljer domäner utan extra tjänster såsom eurdns med flera, och därmed uttrycker mig generellt.