Jag tycker daniel_ sammanfatta det hela bra och även om jag inte är en proffs inom SEO så har jag lätt för det då det känns "naturligt" för mig, och jag skulle påpeka samma sak som daniel_. Att få ut sin sajt i ett sådant filter kan vara riktigt svårt. En av mina nyare sajter svajade lite i serpen tills den tagit en bra position nu som jag egentligen inte är nöjd med men som vi alla vet, seo är lika med tålamod. Så nedan listar jag några tips du iallfall kan börja med redan om några dagar om du vill vänta in och se vad google gör. :
Bygga på med lite färska inlänkar – no follow samt do follow så det blir en naturlig mix.
Ha djuplänkar, t.ex till sida.se/undersida1/ och sida.se/undersida-katalog/
Helst med olika ankartexter på inlänkarna
Länka ut till andra sidor med relevant innehåll som har bra pr och trust
Fylla på med typ helt unik content
De här tipsen visste du kanske men alltid bra och komma ihåg dom. Och överoptimering är inte att föredra någonstans, jag har t.om läst att ens sajt kan värderas mindre om den är för väl optimerad (on-page).
Sen att din blogg har åkt ner förvånar mig lite men ändå inte - den är ju på en subdomän som betraktas som en egen domän, men har dom en koppling? med huvuddomänen alltså.
Om du vill så får du gärna skicka länkar till mig via PM så kan jag kolla lite och ta en del utav vad du gjort för misstag och kanske se om det finns ngt annat jag kan bidra med.
Hur som helst så hoppas jag det löser sig för dig.