Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-24, 20:52 #22
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
blixtsystems - diskussionen runt amazon är intressant. Om du börjar med bandbredden så är det ju typ fyra olika typer av bandbredd du kan få betala för. Då väldigt lite ingår så blir det rätt snabbt en stor del av kakan man betalar.

Mbps eller GB slutar i ett tal för användande - alla kör väl med obegränsad pipa och då blir det per GB man tar betalt. Hursom tror jag Amazon är en av de som tjänar mest stålar på bandbredden - medans många andra låter mycket ingå och lever mer på priset på servern. Det är rätt många saker man betalar för och jag har än idag svårt att få ihop priserna mellan olika bandbredder, IP och IOPS. :-)
Ja, det är verkligen krångligt att försöka uppskatta kostnader med AWS. Det är väl lite frågan om vad man prioriterar, det kan vara skönt att veta exakt vad man kommer betala, men det kan leda till en seg sida om man inte har ett paket som ger tillräckligt med resurser. Med AWS vet man att man kommer kunna hantera i princip obegränsat med trafik, medan med en vanlig VPS vet man att man inte kommer få en oväntat stor räkning.

Jag använder själv hostgator för några vanliga enkla sidor som tar en 200GB/mån då det är billigt och fungerar utmärkt. Och har man större sidor som har konstant trafik utan mycket variation eller ökning är en vanlig VPS kanske ofta mer prisvärd.

Däremot håller jag på med ett projekt nu som dels behöver en VPS eftersom jag måste kunna installera mjukvara på servern, och jag är osäker på hur snabbt den kommer komma upp i hur stor resursförbrukning. Då är AWS mycket attraktivt. Jag kan utveckla gratis på en mikroinstans och då produkten lanseras kommer det fortfarande vara mycket billigt om den inte omedelbart får mängder med användare. Och får jag många användare är kostnaderna fortfarande väldigt hanterbara. Visar det sig sen att jag konstant förbrukar mycket resurser och räkningarna från Amazon blir skyhöga kanske det är värt att byta till en vanlig VPS för att spara lite pengar. Hade jag istället börjat med vanlig VPS som kan hantera max antal användare vid lansering hade det mycket väl kunnat blivit mycket dyrare. Och hade jag snålat och kört en billig VPS hade den kunnat blivit överbelastad.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat