Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-24, 16:54 #9
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Jag har nu sett din sida och kan konstatera att det ser mycket riktigt ut som du hamnat i ett automatiskt filter. Alltså är det ingen tillfällig "dipp" utan en beständig placering som säkert kommer pendla mellan 40-70 i SERP (enligt min erfarenhet). Det förekommer även andra intervaller.

Först och främst behöver inte detta ha något med Googles uppdatering att göra. Den kanske har hjälpt till att identifiera sidorna och "värdera" dem i fråga om kvalitet, men detta har funnits i flera år men i mindre utsträckning.

Dina sidor bryter mot flertalet av Googles riktlinjer, bland annat:
- Duplicate content - Det är inte mycket som är unikt material och det är väldigt lite för att vara en komplett sida. Även om du publicerar samma material på flera sidor så blir det duplicerat på övriga.
- Keyword stuffing - Ditt nyckelord förekommer över 50 ggr på din förstasida..
"Tunn sida" - Som sagt mycket lite eget material. Sidan tillför inget värde för besökaren.

Förutom ovanstående kan även tilläggas att dina sidor är extremt hårt on-page optimerade överlag. Man ska vara försiktigt med detta. Google är inte längre den "barnunge" som fanns en gång utan har nu vuxit upp och kan urskilja betydligt mer än vad många tror.

Förbättra din chanser
De-optimera, lägg till innehåll, få ner duplicerat material, bryt korslänkningen och viktigast, följ Googles riktlinjer.. Men vänta 1-2 veckor innan du börjar för att se vad som händer. Det kan mycket väl röra sig om en tillfällighet som återgår, men jag tror inte det är så.

Och slutligen, kommer du ta dig ur detta?
Det kan ingen svara på. Du kanske är ute ikväll. Google är helt oförutsägbar men jag kan nämna att jag har en sida som har varit i exakt samma situation i 2 år nu..

Den kanske viktigaste frågan en webmaster som sysslar med affiliating kan ställa sig kommande år, är:
Adderar jag värde med min webbsida? Är svaret nej så är din placering sannolikt hotad av Googles klor. För egentligen tillför inte dina sidor mycket mer än en produktbeskrivning hos en webbutik, och då ställer Google frågan, - varför inte länka direkt till webbutiken.

Hoppas inte du ser det som en "attack" på dina sidor. Ville bara ge dig lite perspektiv på sättet att tänka. Jag tror att många kommer få tänka om när det gäller affiliating och utformandet av sidor. Egentligen är det inget konstigt rent logiskt sett: Google vill leverera sina besökare rätt sida direkt istället för omvägar med affiliatesidor.

Senast redigerad av daniel_ den 2011-03-24 klockan 19:00
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat