Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Aug 2008
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Aug 2008
|
Det är inte .SEs pris mot registrarerna som höjs utan .SE Direkts priser gentemot slutkund. Det är en stor skillnad mot det som sker under .COM då det där gäller en prishöjning direkt gentemot registrarerna vilket i sin tur skickar upp priserna mot slutkkund.
Att .SE Direkt höjer priserna ligger i linje med det .SE kommunicerat sedan övergången till den nya affärsmodellen, att .SE Direkt inte skall konkurrera med de egna registrarerna. Jag ser det därför som ett natuligt och välkommet steg i rätt riktning. Vill man klara sig undan billigare så är allt man behöver göra en transfer till en annan registrar.
Angående .COM så är det alltså Verisign som höjer priserna direkt gentemot sina registrarer. Den 1 Juli 2010 gick man från $6.86 till $7.34 för .COM och för .NET från $4.23 till $4.65. Utöver detta så tillkommer en ICANN avgift vid varje registrering som jag tror ligger på $0.18 per domänår om jag inte minns fel. Verisigns senaste avtal för administrationen som signades 2006 sa att man fick höja avgiften med upp till 7% årligen 4 av 6 år vilket alltså gäller fram till 2012 när avtalet ska omförhandlas (alternativt administrationen lämnas till någon annan, "troligt"?).
Så för en .COM/.NET registrering så är det tyvärr inte mycket att göra annat än att le och hosta upp pengarna.
Senast redigerad av eng3l den 2011-03-23 klockan 15:22
|