Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-22, 14:58 #3
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Jag kan till viss del hålla med dig,
Det jag funderade kring var att man kan optimera ett system på 1000 olika sätt, man kan sätta på cache i databasen, man kan köra APC och memcache i PHP, osv. det jag är rädd för är att om man kör testet och webbhotellet har optimerat sin server med diverse cache och det går supersnabbt, men att ett CMS gör helt andra typer av SQL-frågor vilket resulterar till en helt annan prestanda.
Ja, det är klart man kan optimera för det. Men vi kommer ju att sträva efter att göra tester som på ett så bra sätt som möjligt speglar den prestandan man märker när man surfar runt på en sida.
APC eller någon OP Code-cache antar jag att de flesta kör och det är ju något som alla PHP-skript drar nytta av, men memcache är det inte många webbhotell som erbjuder. Querycache går ju att förhindra genom att slumpa fram data som ska användas i queryn så att inte resultatet kan cachas. Det sistnämnda är enklet att göra och finns redan implementerat i den första versionen jag gjorde.

Om vi gör bra test som faktiskt kan reflektera hur snabbt ett CMS kör och webbhotell optimerar efter vårt test så har vi ju vunnit väldigt mycket. Det är ju att sätta lite press på webbhotellen att erbjuda bra prestanda som vi vill uppnå med det här och ge webbmasters möjligheten att jämföra.

Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Kommer ni mäta I/O prestanda oxå?
Målet är väl att vi ska testa det mesta. Vad för slags I/O tänker du på?
Skriva/läsa filer är ju t.ex. ganska lätt att testa men att köra benchmarks hela webbsidor(simulera trafik) är nog lite svårare då det kräver väldigt mycket bandbredd vilket kostar lite för mycket.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat