Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-20, 12:42 #23
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Att säga att det är begränsningar att köra ett cms tycker jag är ett konstigt resonemang.
Jag ser absolut inga begränsningar, man bygger det man vill göra som moduler. jag har gjort det med alla sidor jag har byggt och jag har inte stött på några begränsningar än så länge.

Ang cronjobbshanteringen så hade Drupal vart perfekt, dem har en inbyggd såkallad "hook_cron" där man kan hooka på med egna cronjob i moduler.

Sedan ang prestanda så är Drupal ett av dem snabbaste, jag har utfört tester och det klarar uppåt 1500 requests per sekund.


Såhär tycker jag upplägget borde se ut:

Server - körs som en simpel modul till drupal med cron jobb.
Klienter - moduler till dem stora CMS:erna för att mäta hur snabbt webbhotellet är på varje cms.

Det är bara min åsikt..
För serverdelen vet jag inte riktigt. Jag ser nog hellre att vi gör något egenutvecklat tror jag. I min vision om hur det skulle se ut på webbsidan tror jag inte vi kommer behöva speciellt många vanliga CMS-funktioner. Utan det kommer ju bara vara en del som samlar in datan och en som presenterar den i form av en hemsida. Vi skulle kunna använda något ramverk som t.ex. CodeIgniter dock.

Jag tror också att det är en bra lösning med att göra klienterna som moduler till de stora CMS:en, men vi bör såklart också ha en stand alone-klient för de som inte kör något CMS.

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Man kan låta servern köra cronjobb mot siterna, men att siterna själva rapporterar hem?

Om man gör en URL-tillgänglig för servern, och låter URLen vara låst till serverns IP så blir det ju ganska säkert dessutom?

Då kan de som inte vill sätta upp egna cronjobb lägga upp cronjobben på servern via ett smidigt gränssnitt där de bara anger URLen till siten och eller scriptet.
Ja, det är så det fungerar i den första testversionen jag gjort.
Servern kör ett cronjob och anropar klienterna med CURL. Min första tanke var precis så, att man kunde gå in på sidan och klistra in URL till klientscriptet och fylla i vilket webbhotell man har samt kanske vilka test man vill köra och hur ofta.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat