Fördelen med en olåst iPhone är att du kan byta operatör som du vill och använda utländska simkort.
Gällande surfen, väljer du 3 finns det kontantkortspaket där surf ingår (se
här).
Gällande andra operatörer finns surfpaket att köpa till, priserna varierar. Personligen använder jag Telia, främst pga att Telia är den enda operatör i Sverige som erbjuder edge (snabbare dataöverföring när 3G inte finns), dels växlar man mellan 2G och 3G. Alltså, finns det ingen 3G-täckningn går det att surfa relativt snabbt tack vare edge.
Väljer man 3 så går det inte att ringa, surfa eller SMS:a utan 3G, vilket innebär:
- om det inte finns 3G-täckning där man befinner sig är man "körd". 3 har bra täckning men kolla för säkerhets skull om du har mottagning hemma, i stugan osv
- du kan inte stänga av 3G och fortfarande kunna ringa, sms:a och surfa, därför att du är beroende av 3G-nätet. Jag sätter t ex endast på 3G när jag går ut (handlar, åker bil, tåg osv), annars förlitar jag mig på WiFi för surf. Anledningen till att jag stänger av 3G är att jag sparar på batteriet, vilket är viktigt om man är ute mycket. En iPhone som används har inte bra batteritid. Nåväl, detta var inte för att avråda dig att använda 3- de är säkert bra- jag presenterade bara mina tankar.