Citat:
När du sätter dina priser i butiken så ska du inte glömma att lägga på en bruttomarginal, det finns ingen anledning att du ska sälja postens tjänster med 0 % marginal. Ge kunden möjlighet att välja flera olika fraktsätt, exempelvis DHL, Brev, Paket m.m. Låt kunden ta besluten. Så kan du förhandla ned inköpspriserna när du fått upp volymen.
Lägg upp samma intervall som postens tariffer men sätt egna priser som du har marginal i.
|
Det där skulle inte jag rekommendera, att ta ut högre fraktpriser på hemsidan än vad posten gör i sina listor kan skrämma iväg kunder och faktiskt göra vissa förbannade.. Vi ligger något lägre än postens avgifter, och står alltså för en viss del av frakten som kund egentligen skall betala, inte för att det är roligt, men för att folk generellt är känsliga för höga frakter. Det är ju svårt för han att få upp volymerna om han använder flera olika fraktbolag också kanske, men DHL har de överlägset bästa priserna. Särskilt om ni kan få ett avtal genom ett bolag som köper upp frakttjänster från dom stora. Att förhandla fraktpriser med Posten är ett mörker, dom är gnidna som f-n och hävdar självklart att deras tjänst är 3ggr. bättre än DHL's eftersom dom tar ut 3ggr. mer i avgift. Tex. för paket runt 10-15kg.