Citat:
Ursprungligen postat av Luncode
Microsoft har fått väldigt mycket gratisreklam i och med att många bygger upp någon sorts hype kring IE9 (kolla bara IDG, som släpper minst en artikel om dagen om den). Men jag tror ändå att man kommer fortsätta tappa marknadsandelar i samma takt som innan. Vanligt folk kommer efterfråga vettiga renderings- och javascriptmotorer allt mer de närmaste åren, eftersom utvecklare börjar bli så nyfikna på möjligheterna med tekniker som Canvas, WebGL, WebSockets, Web Workers, File API och så vidare. IE9 stöder visserligen Canvas, men folk kommer förhoppningsvis ändå söka sig till andra webbläsare för bättre resultat.
Kanske till största nackdel för Microsoft är att man inte släpper löpande uppdateringar till IE på ett smidigt sätt, vilket görs till normala webbläsare. Innan man har hunnit få ut IE10 tror (och hoppas) jag att man har tappat ytterligare en stor bit av marknaden.
|
Alltså, vad är det med detta Microsoft-hat?
IE9 är en riktigt bra webbläsare (även om jag föredrar Google Chrome) och på vissa punkter ledande - framför allt att de använder grafikkortet för att rendera tung grafik. Några av de sakerna du nämner är "Working Drafts" vilket innebär att de kommer förändras när de väl blir rekommendationer. IE9-teamet har sagt att de tänker inte implementera dessa förrän de blir riktiga standarder för annars tvingas webbutvecklare koda om stora delar när det sker förändringar i rekommendationen.
Man ska komma ihåg att HTML5 är ingen komplett standard idag, den är bred och omfattande så det kommer ta tid innan den är helt färdig (2014 tror jag man beräknade att den skulle vara färdig).
Tycker det är lovärt att Microsoft satsar på riktiga standarder än standarder som troligtvis kommer att ändras i framtiden. Går ju även rykten om att de kommer att utannonsera IE10 nu i april på MIX så de kommer nog försöka snabba upp releaserna med IE.
Edit: Tycker även detta är ett bra inlägg ang. IE9:
http://www.istartedsomething.com/201...ading-the-web/
Är som sagt Google Chrome hardcore användare men är glad för IE9 då det kan pusha på GPU-accelerering i Chrome