Citat:
Ursprungligen postat av chilis
Förtydligande: Kan man komma 3 månader efter och hävda att man inte fått en leverans? Ångerrätten har ju gått ut sedan länge, vet att den inte har med saken att göra men hur ska jag kunna hjälpa kunden om den inte hör av sig?
|
Ja, det kan hon. Tänk dig in i kundens situation (ponera att denne var ärlig). Ångerrätt kan du bara utnyttja om du mottagit en vara, vilket denna kund inte har (enligt henne själv).
Detta står angivet i:
Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)
2 kap, § 10
Citat:
10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
|
Källa:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm#K2P10S1