Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-14, 14:08 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik-s Visa inlägg
2. Jag skulle föredra att satsa på IDN namnet, dvs det med åäö i. Om någon sedan länkar till dig med enbart domännamnet som ankartext dvs tröja.se så får du länkkraft eftersom tröja finns med. Sen blir ju troja.se något helt annat vilket blir att du istället kanske får kraft för en film som Brad Pitt är med i istället för tröja som du vill optimera mot. Vilket kanske inte är det mest optimala.
@Fredrik-s - Jag anser att det finns mycket i det du säger!
Jag har i många år förespråkat den semantiska webben och i kombination med verksamhetsbeskrivande domännamn (rättstavade med rätt tecken, enligt wikisidor och ordlistor) kommer att bli ett absolut måste framöver, inte minst i en tid när vi kommer att översvämmas av allehanda TM-, GEO-, COMMUNITY-TLDer.

Ett varningens finger - en (1) enda TLD i "fel händer" har möjlighet att fördubbla antalet indexerade sidor på nätet. Vad ska då inte 5000 nya TLDer ställa till med.

I den "våtmarken" kommer det att behövas helt andra algoritmer än idag - en väg jag tror vi kommer att se är just betydligt större användning av IDN-domäner under .se än vad vi ser idag. Och de som inte säkrat de för verksamheterna relevanta IDN-domänerna kommer att få dyrköpta erfarenheter, är jag rädd.

2011 är ett IDN-år, enligt .SE:s sätt att se på IDN - då vi kommer att se lite olika saker ske kring IDN..under året.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat