Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-11, 15:24 #14
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag skulle vilja ha alla kvitton elektroniskt så de kommer in i min mobil eller till mitt bankkonto/VISAkort för vidare befordran direkt från källan, till mitt eget eller bokföringsbyråns redovisningssystem. Jag vill med andra ord helt slippa manuell hantering av kvitton/fakturor.

Taxikvitton är ju inte ens arkivbeständiga då de ofta skrivs på värmekänsligt papper.

Sen vill jag kunna gå in och kika på alla rapporter som verifikationslistor (för att se kontering), bild på kvitton, balans-(resultatrapport), fakturor, produktstatistik, statistik över arbetade timmar m.m.

Vidare vill jag att alla redovisningsinfpo från webbutik automatiskt hamnar i redovisning så redovisningen alltid är 100% uppdaterad.

Nyckeltalsanalys och jämförelse med mallföretag och branchstatistik.

Löpande Automatiska Prognoser samt automatiska budgetförslag.

Jag ska alltid ha en lokal backup som jag kan använda med allt bokföringsmaterial om en konflikt skulle uppstå med bokföringsbyrån så de stänger mitt konto. Det innebär att jag måste kunna fortsätta mitt bokföringsarbete själv, så jag måste ha tillgång till ett program som jag kan fortsäta arbeta själv med.

Funktionellt vill jag ha allt som finns i VISMA/SPCS Administration 1000/2000, plus import/exportmöjligheter till SQL format så jag kan bygga egna avancerade analysmodeller.

Jag vill även kunna bygga egna artikelregister med prismodeller som jag räknar ut i EXCEL och DDL/SQL som jag sen kan impoerera och exportera till systemet. VISMA har detta men man får betala extra för att anpassa import/exportformatet, de har dessutom dålig dokumentation.
Conny, alltid lika vis! Bra input!
Hur mycket tror du det går att standardisera? För det tror jag är nyckeln om man ska kunna ge bra priser och öppenhet. Eller det kanske räcker med ett väl utformat API när det gäller exportering?

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Att allting du gör sker i realtid vore fint. Men det lär nog dröja långt in i framtiden innan detta sker.

Men om jag får in pengar i bolaget, betalar eller vad nu som händer så går detta in ett program direkt, pronto. När året är slut står alla siffror där och bokföringen är klar. Du behöver inte göra något alls. Du tar emot betalningar, gör betalningar och betalar moms och skatt som vanligt. Men allt detta går in ett program och när året är slut behöver du inte göra mer än att skriva ut detta och bokföringen är klar.
Om jag ska vara helt ärlig så går det nästan att få det så redan i dag. Dock är setupen för att komma dit där det skiter sig, det blir dyrt. Vi vill kunna jobba ditåt men då måste man nog standardisera som bara den....men jag håller med dig. Exakt så vull jag med ha det. Bort med all administration...skulle regeringen verkligen velat göra skillnad för företagen så skulle de standardiserat efaktureringen. Då kan vi snacka besparingar.

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Hur skulle du då reagera om du fick tips att du kunde spara XX kronor genom att handla från företag Y i stället och det bolaget är bror/sambo/delägare till företag Y?
Då blir det ju geanst en annan aspekt av det hela.
Transparens är alltid ett nyckelord. Men bra synpunkt, det finns massvis av sådan aspekter på det, hur hanterar man det? Ska man strunta i sådan rådgivning för att den risken finns? Balansgång...

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Vad som skulle behövas är EFH (Elektronisk FakturaHantering) för små företag till ett vettigt pris fast det kommer aldrig att ske. Införande av Agresso eller liknande med scannrar etc. kostar mångmiljonbelopp och kostnaden att hantera varje faktura blir löjligt hög så om man inte redan idag har en väldigt hög kostnad per faktura när det gäller ekonomin så är det inte ett alternativ. Små företag har sällan så höga kostnader.
'

Jag tror det går! Som jag predikat i kommentarer ovan handlar det om standardisering! Men jag håller med, något sådant är målet...
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat