Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-10, 16:00 #5
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Finns ju ett företag som heter "E-co ..." som redan ligger rätt långt fram i utveckligen där men konkurrens är bra och jag tror lätt man kan ta andelar om man gör det lättanvänt. Tror det finns många potentiella kunder i små bolag där man inte har någon som helst ekonomisk bakgrund men ändå vill kunna sköta bokföring själv/spara pengar. Tror därför det är viktigt att göra det lättanvänt.

Tror t.ex. att man ska erbjuda sina kunder överskådliga mallar för excel som det går att importera/exportera till. Extremt viktigt att erbjuda kompatibla/välutformade exportmallar där de kan exportera datan till ett format som går att analysera med övrig data hos företaget -> Excel. Alltså inte enbart erbjuda export via csv. Då skulle ni även kunna erbjuda kunderna att exportera och synka dessa mot deras budgetering-/kassaflöde-/analysmallar som de även kan få av er. En mertjänst, som jag är säker på skulle öka folks incitament att välja er.

Ett bra tips för detta och för att göra bokföring lättare är även att använda sig av någon form av mappning av konton i kontoplanen. Tror kontohanteringen blir något diffus för de mer oerfarna ekonomerna. Även om man givetvis bör följa BAS.

Vidare är det viktigt att det finns möjlighet för integration för API till folks webshoppar osv för att minimera "knackandet", man vill inte manuellt behöva lägga in varje "sale" i bokföringen. Tror även att ni bör titta på formaten för bankernas exportfiler så att kunderna kan panga in dessa rakt in i ert system och på så vis sitta och knappa in varenda transaktion på 1940 eller annat likviditetskonto. Man vill ju bara behöva "re-labla" texten för transaktionen. Och om jag minns rätt så står webb-baserade bokföringsgränssnitt inför en liten ändring vad det gäller bokföringslagen, tror inte man behöver "hårdboka" varje verifikat utan att kunderna kan ändra dessa beskrivningar för varje verifikat eftersom - således sparar man tid för att slippa kreditera ett verifikat och skapa ett nytt vid en minimal ändring. Givetvis måste man agera efter god bokföringssed.

En annan funktion är ju att kunna mappa samtliga verifikat mot olika Projekt. Låtsäga att jag äger Aktiebolaget AB men inom detta driver 3 olika projekt, dessa kan vara t.ex. 3 olika webbsiter; Ananas, Blåbär, Citron. (Av olika skäl, säkert administrativa vill jag inte lägga dessa i syster/dotterbolag utan anser att de fortfarande är tillräckligt små för att drivas från ett Aktiebolag). Men iaf, så vill jag ju kunna göra en resultaträkningsexport för varje enskilt projekt, t.ex. se RR 2010 för Projektet Ananas. Detta vill man ju även kunna matcha mot Budget för Projekt Ananas för att göra avvikelseanalyser/uppföljning m.m. Då är det även vettigt att man kan implementera fördelningsnycklar för de olika projekten. Låtsäga att man till kontoret köper in en pall papper för 10.000kr. Vi vet(genom tidigare data/uppskattning) att fördelningen av dessa och annat kontorsmaterial är ungefär så att Projekt Ananas använder 60% av papprena, Blåbär 30% o Citron 10%. Då bör man ju givetvis inte behöva panga in 3 motkonton med 3 olika "projektnycklar" knutna till sig. Utan bara välja "Projektfördelning Kontor" för allt som är relaterat till just detta. Detta är enligt mig oerhört viktigt så att företagen får en bättre/reell uppfattning av vilka projekt som går bra/dåligt. Att kunna göra just dessa mappningar tror jag sparar extremt mycket tid och det är såvitt jag vet, inte något svenskt bokföringsgränssnitt på webben som erbjuder detta ännu.

Suttit en hel del med effektivisiering kring just sånt här och skulle säkert kunna fortsätta hela dagen.

Sitter ni i Stockholm?

Hoppas nåt av tipsen gillas iaf
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat