Tack för ett utmärkt svar!
Jag har under tiden sedan jag skrev posten räknat fram avg minnesåtgång per apache2 process genom att köra "ps -ylC apache2 --sort:rss", in i Excel, summera och dela med resultatet 10mb/process (räknat på ca 220 processer).
Om nu detta stämmer borde jag väl kunna sätta MaxClients till närmare 300 utan att riskera swapping?
Eller är det max 256 clients?
Plattformen är egenutvecklad och jag har ingen anledning till att köra prefork mer än att det var standard och att jag försökte konfa worker mpm men misslyckades.
Ska jag ge mig på någon fundamental ändring av servern är det lika bra att gå över till en annan webserver direkt, men detta är något jag får göra vid sidan om produktionssystemet.
Att köa anrop i upp till minuten är inte intressant, kan systemet inte svara inom 10sec kan det lika gärna droppa anropet...
Hur skulle en bra uppsatt PHP server se ut?
Jag har inte tid att lägga på manuellt arbete med servrarna hela tiden utan vill hålla mig till standard installationer så gott det går. Ubuntu apt-get *mmm*
Jag har väldigt lite statiskt material, bara js, css samt bilder i designen, resten ligger i databaser och genereras vid efterfrågan. Ok, några tyngre script körs via cron och resultatet är statiskt tillgängligt för besökarna. Så jag vet inte hur mycket dubbla webservrar statiskt/dynamisk skulle hjälpa mig?
Något jag borde intallera är en php cache, men har inte haft möjlighet att sätta mig in i det ännu. Vad är det som rekommenderas här?
Många frågor blir det =)