Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-07, 08:49 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag håller i stort sett med gfors. Fast att alla är helnöjda är inte riktigt sant; jag kände mig inlåst i Apples plattform och bytte till Debian GNU/Linux efter ett par år. En stor anledning var att det bara finns ett utseende på operativsystemet. Du kan byta bakgrundsbild men konfiguratonsmöjligheterna slutar i princip där. Apple bestämmer vilken färg och form du ska ha på dina fönster (ett utseende som de dessutom byter med jämna mellanrum. Droppen för mig var när de gjorde det mörkgrått mellan Tiger och Leopard).

Rent tekniskt är det däremot ett bra operativsystem så om du inte är lika grinig som mig finns det ingen anledning att tveka på den punkten. Du får inte skumma meddelanden i tid och otid för saker du inte bryr dig om, det är lätt att förstå sig på hur allt hänger ihop och du kan fokusera på det du håller på med istället för en massa trams på sidan om. Mac OS X är en bra arbetsmiljö!

Apples hårdvara är rätt dyr. Du får mindre kraft för pengarna än om du köper en PC från andra tillverkare. De brukar inte heller vara speciellt snabba med att uppgradera sina datorpaket så oftast är det förra generationens komponenter (jag vet inte hur det ser ut i den senaste serien). RAM-minne från Apple brukar vara svidande dyrt och inte alls följa samma priskurva som resten av marknaden så vill du öka minnet rekommenderar jag att du köper det separat (det är lätt att uppgradera själv och bryter inte mot garantin). På hårddisksidan gäller i princip samma sak men jag tror att det strider mot garantin och är en svårare åtgärd. De är även lite griniga när fel uppstår och oftast krävs att flera andra upplevt samma fel innan de tar in det på garantin, till exempel om plastdetaljer går sönder vid normal användning eller om batterier slutar fungera.

Det var ungefär den kritiken jag hade. På plussidan finns, förutom att operativsystemet är rätt bra, att hela plattformen är integrerad och anpassad för att underlätta ditt arbete. Apple tänker på detaljer som gör att allt flyter på bra. De har också vettiga säkerhetsnivåer där du får ange administratörslösenord för att göra saker som kan förstöra datorn (programinstallationer och andra vanliga attackvägar för virus).
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat