Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Skriv inte på avtal där det inte framgår hur momsen hanteras, det kan bli riktigt dyrt annars.
Men är det två momsregistrerade organisationer så pratar man alltid utan moms, är det däremot en av parterna som ej är momsregistrread (privatpersoner och även vanligtvis ideella föreningar) så pratar man alltid med moms, man måste ta reda på motpartens momsstatus så man säkert vet hur det ska hanteras.
Jag är kassör i en idéell förening och ibland begär vi offert från företag och då begär jag specifikt att momsen ska vara inräknad i det offererade priset. Men likväl är det några som inte kan läsa och skickar offerter där det står att moms tillkommer, gissa vilket runt arkiv de offerterna hamnar i....
Däremot när jag jobbar med företag så tar jag alltid reda på om motparten är momsregistrerad eller inte så inga missförstånd uppstår, har man frågaor så ska man dryfta dem med motperten så man reder ut alla tveksamheter, det är ett bra sätt att undvika tvister.
Vägrar motparten vara tydlig i avtalet så ska man inte göra affärer med den motparten över huvud taget.
Det kan kännas hårt att tacka nej till vissa affärer men jag har lärt mig den hårda vägen... Jag gör fortfarande misstag men nu är jag medveten om det och då kan jag lättare begränsa skadan.
Senast redigerad av Conny Westh den 2011-03-05 klockan 05:12
|