|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Feb 2008
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Feb 2008
|
Om du själv tycker att undersidan är mest relevant rent innehållsmässigt så tycker jag du borde vara glad över att den visas först. Alltför många missar det där med att optimera undersidor. Startsidan kan inte vara relevant för alla sökningar som rör din sajt (om det inte är en vädigt liten sajt med bara en handfull undersidor).
Kan det vara så att du optimerat båda sidorna (start- och undersida) mot samma sökord? Länkar som pekar till din sajt ska innehålla sökord som är relevanta för den aktuella sidan, inte sajten som helhet.
Gör en sanalys där du bestämmer vilka sökord eller fraser varje sida är relevant för. Sedan optimerar du varje enskild sida mot deras respektive mål.
Här är ett exempel från en av mina sajter, hamburgguiden.se.
Vill jag ranka på "hotell i Hamburg" så optimerar jag hamburgguiden.se/hotell-i-hamburg.asp för den frasen, inte startsidan som på sin höjd nämner frasen någon enstaka gång i brödtexten, men inte en enda gång i någon rubrik. Startsidan handlar inte om "hotell i Hamburg" och ska inte ranka bra på den frasen, det är undersidans jobb.
Hade det däremot varit "hamburg" jag vill ranka på så är det startsidan jag optimerar för detta.
Senast redigerad av kw_wasabi den 2011-03-01 klockan 17:43
|