|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Feb 2004
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Feb 2004
|
De jag träffat i webbhotellbranschen, både när jag själv jobbade där och på andra webbhotell, har haft både avtal och sin yrkesheder. Inget av det är garantier för att känsliga uppgifter förblir hemliga men det har i alla fall känts bra.
När jag jobbade som webbhotelltekniker fick jag ofta gå in och rota i folks e-postlådor för att lösa problem och faktiskt har jag nog inte mött någon kund som känt sig illa till mods av det. Jag har egentligen aldrig läst aktivt vad som stått i breven, bara kollat brevhuvuden och letat efter konstigheter, men ändå är det klart att jag håller allt hemligt (till och med från andra kollegor om de inte behöver hjälpa till med felsökningen).
Det är helt enkelt så att åtminstone teknikerna, och i många fall även supportpersonalen, har tillgång till e-postlådorna. Frågan är därför viktig och relevant för om man inte litar på sin leverantör måste man nog fundera på att byta och eventuellt flytta in det under eget tak.
Det enda sättet att hålla breven hemliga från e-postleverantörens personal är att använda end-to-end-kryptering, där krypteringen sköts helt av avsändarens och mottagarens datorer (med allt vad det innebär i form av nyckelhantering för slutanvändaren).
|