Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Oversell är ett måste för att vara ekonomisk.
|
Att syssla med oversell är att skapa sig falska fördelar mot sina konurrenter och de kunder som inte har kunskap eller medvetenhet lockas på ett oseriöst sätt.
Citat:
Att sitta med en överkapacitet på dyr hårdvara (lagring och backup i första hand) fungerar inte, det blir dyrare för kund och för företaget.
|
Fast oversell är inte att sitta på överkapacitet, det är mer att lura folk att man är bättre än sina konkurrenter.
Vidare så drabbar oversell de seriösa kunderna som inte utnyttjar sina resurser, när de få som utnyttjar allt fullt och drar ner servern och skapar obalanserad generell belastning. De flesta företag som vill satsa på ett så seriöst hosting företag som möjligt, lägger inte sina sidor på ett hotell där allt är "utan gräns" eller nästan. Väl definierade gränser på resursutnyttjande värnar inte bara om alla kunder, utan gör även livet enklare för hosting företaget att planera tillväxt och löpande drift och underhåll.
Citat:
Den som inte sysslar med någon form av oversell skulle jag vilja göra ett studiebesök hos.
|
Det tror jag, men jag tycker man enkelt ser skillnaden mellan de hosting företag som är seriösa och inte har en extrem overselling mot de som sysslar med det på ett mycket osunt sätt, kanske främst i USA och detta börjar vi tyvärr i Sverige apa efter.
Citat:
Exempel: Räknar man ihop den sålda bandbredden hos en colocationleverantör och jämför med vad den faktiskt klarar av så vill jag påstå att det inte finns någon som skulle klara av att alla kunderna maxar samtidigt. Inget konstigt alls tycker jag.
|
Fast det är inte bandbredden idag som är flaskhalsen, det är onormalt utnyttjande på hårdvara, främst php processer. Utan att nämna några namn känner vi väl till vad oversell har skapat i seghet i systemet och problem med i/o prestanda i disksystemet. När man har sålt mer än vad man har i resurser, och alla generellt använder mer resurser än vad man har, vad gör man då? Slänger ut hälften av alla kunder eller säger att det ska bli bättre så småningom?