Visa ett inlägg
Oläst 2011-02-23, 21:31 #22
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Jag reagerade också på precis samma punkt.

Design är viktig, men främst i avseendet att framhäva produkten och öka användarvänligheten för besökaren/konsumenten. Jag är övertygad om att en sajt med någorlunda smakfull struktur och layout kan verka mer förtroendeingivande för vissa presumtiva kunder än en sajt som designats av en som har liten känsla för form.

Att designa kan även vara att ta bort designelement och att förenkla!

Annars var din lista riktigt bra och användbar Conny! Tackar!
Precis. Designen är viktig när det kommer till användarvänligheten och man måste ta människans perceptionsförmåga i åtanke när man designar en hemsida. Det här är någonting 99.99 % av designers inte har en aning om. Därför ska man inte lyssna så mycket på hemside designers råd och uttalanden när det kommer till att bygga en hemsida, då de inte brukar ha en utbildning i människans kognition, perceptionsförmåga mm...

Man ska sälja produkterna, inte hemsidan! Så jag instämmer med Conny till den större delen på den här punkten med.

Citat:
Ursprungligen postat av design.se Visa inlägg
Speciellt kvinnor är väldigt estetiskt medvetna vad gäller form och färg. Däremot ska man inte övervärdera den grafiska formens betydelse, givetvis.
Det här bevisar min poäng, designers har inte koll på vetenskapen bakom människans perception, utan spekulerar fritt utifrån könsskillnader som han/hon tror sig veta. Det stämmer inte att kvinnor är mer estetiskt medvetna vad gäller form och färg, man kanske trodde det en gång i tiden men så är det inte alls idag!!!
Designers brukar nästan aldrig ha koll på behovet hos den som använder sig utav systemet/produkten, och på det sättet tycker jag att conny har helt rätt!
Grafisk formgivning har inte så stor betydelse. De största butikerna och leverantörerna har väldigt enkla butiker utan någon som helst grafisk formgivning.

Inget illa menat men så är det!

Förstår däremot att ni som designer säger så för att promota er rörelse.

Edit:

Vi tar er hemsida som ett exempel, "desajn" punkt se
Bannerbakgrunden är skrikande gul vilket gör att pupillerna förbereder sig för att ta in ljus, däremot är texterna och allt annat är i mörkare färger och irriterar inte ögonen.

Det vore bättre om ni har ljus text i mörk bakgrund...

Bannerbakgrunden irriterar verkligen ögonen!

Senast redigerad av Lancelot den 2011-02-24 klockan 08:00
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat