Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
För en webbservice kan det vara lämpligt att ta betalt per transaktion.
Jag har lite svårt att uppskatta hur stor transaktionsavgiften ska vara dock. Beror ju på det kundupplevda värdet. Har inget med produktionskostnaden att göra.
Men om vi som ett räkneexempel säger att du tar 0,10 kr per transaktion så bör du kanske låta kunden betala in säg 500 kr i förskott som du sen gör an avräkning från. Det måste vara en kostnadseffektiv fakturering och då vill man helst undvika att fakturera för mindre n 500 kr. (alla priser angivna ex moms).
Om du installerar ute hos en kund så kanske det kan vara lämpligt att dels ta betalt för installation och dels en årsavgift. Men storleken har jag svårt att uppskatta.
Ger du tillgång till en webbsida där kunden kan titta på informationen så kan det vara lämpligt att ta betalt per år för den tillgången. Men villkora den så att transaktionsavgiften måste vara betald för att tita-funktionnen ska vara aktiverad.
Google har ju en sån här transaktionsbaserad debiteringsmodell som är mycket framgångsrik, utan startavgifter, vilket gör att tröskeln för nya kunder är minimal.
Generellt kan man väl säga att det är mycket vanligt att ta betalt per transaktion när det gäller större företag och affärskritiska transaktionsbaserade system. VISMA/SPCS har en sån modell för sin EDI-växel, där jag tror nivån numera ligger på ca 2,50 kr/faktura + årsavgift på över 1000 kr. (alla priser angivna ex moms). Jag har sett exempel på transaktionsavgifter upp till 35 kr men det hela beror ju väldigt mycket på det kundupplevda värdet.
Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-23 klockan 09:49
|