|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Feb 2005
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Feb 2005
|
Ur ett affärsmässigt perspektiv tror jag det blir billigast både på kort sikt och lång sikt att använda sig att open source-communityn. Jag anser också (som tidigare skrivits innan i tråden) att PHP är både mer använt och har större utvecklarbas.
Det anser JAG vara bra. Men om det är ren driftsäkerhet skulle du ju förvisso kunna välja t.ex. Erlang, som är utvecklat av Ericsson för en härrans massa år sedan. Utvecklarbasen är nästan obefintlig, men du kan få till oslagbar redundans och driftsäkerhet.
Sen.
Oavsett hur hostingen ser ut idag, kommer det antagligen komma en dag när du antagligen måste gå ifrån webbhotell till vps / dedikerad server. Då tillkommer genast licenskostnader för både Windows och ev. extrakomponenter.
Något du får helt gratis med LAMP-miljö.
Resultatet kommer bli detsamma oavsett vad du väljer, tänk på det.
Slutprodukten kommer inte förändras. Möjligheterna i båda språken är detsamma.
Jag anser valet är självklart, för lets face it - det är en kostnadsfråga. Det är det alltid.
Spendera överblivna pengar på att optimera, testa och sätt systemet i framkant istället för att betala dyra pengar till (i mitt tycke) väldigt överbetalda .NET utvecklare.
EDIT:
Förslag:
* GleSYS VPS (256mb ram, 5gb hdd, 50gb transfer) 87kr/mån ink moms
* Apache 2.2 (gratis)
* MySQL 5.1 (gratis)
* PHP 5.3 (gratis)
* CodeIgniter 2.0 (gratis)
* BaseCamp från 27 signals (gratis för 1 projekt)
* 1 utvecklare (frilans duger fint, finns många duktiga utvecklare här på forumet)
* Någon som kan underhålla systemet (Samma frilansare skulle kunna teckna ett serviceavtal på några timmar/mån max)
* Under en månads utveckling ink. test, möten, kommunikation + allt.
Jag tror det är fullt genomförbart.
Codeigniter är ett PHP-framework som att sajten både får korrekt OOP kod och MVC struktur.
Basecamp är projekthanteringsverktyg där kommunikation kan ske mellan er, lägga upp tasks, screenshots, buggrapporter.. you name it.
VPS är att föredra pga. driftsäkerheten och upptid. Binero mfl. har ju enorma problem med precis det.
Er utvecklare bör kunna konfigurera LAMP-miljön, dom flesta brukar klara av det (det är som nämnt ovan - inte speciellt svårt)
EDIT2:
Och denna miljö blir då även skalbar, missade att nämna det.
VPS:en kan uppgraderas rejält, men skulle inte det räcka - så kan man även gå över till både dedikerad server med "i stort sett" ett knapptryck.
Skulle det endå inte räcka, finns det mängder med gratis lastbalanserare och verktyg för att göra det möjligt.
Förövrigt kan jag nämna att Emocore.se hostas på en LAMP-miljö - på två servrar, och då handlar det om 30milj+ sidvisningar i månaden. Utgifter för licenser och annat är noll, underhållet är nästan inget då servern sköter det mesta (ink. säkerhetsuppdateringar som appliceras automagiskt)
Senast redigerad av Jine den 2011-02-22 klockan 04:02
|