Citat:
Ursprungligen postat av danjel
Hmm ja precis det börjar likna ett ORM..tanken var att jag gärna vill undvika ORM system och använda egna klasser för att behålla flexibilitet.
|
Jo, jag förstår. Går det inte att använda sina egna klasser om man redan har dem? Min kunskap inom PHP är egentligen obefintlig men i andra språk finns det ORM:s som låter en använda befintliga klasser. Det blir ju en del merjobb om man låter ORM:n skapa/generera DTO:erna eftersom de sedan behöver mappas mot ens egna klasser. Jag har nyligen upptäckt ett lib som gör mycket av det nästan helt magiskt fast det hjälper ju inte dig eftersom det är i ett språk som inte är PHP. Men du kan ju kolla efter "AutoMapper for PHP" eller liknande på t.ex. Stackoverflow. Annars vet jag inte. Det känns ju som att en fråga per objekt kommer belasta databasen mer, göra sidorna långsammare och dessutom kommer det begränsa användningsområdet till viss del om du inte bygger in stöd för eager loading också. Transaktionshantering borde ju också ingå. Nä, jag tror fortfarande att en ORM är rätt väg att gå.
Citat:
Ursprungligen postat av danjel
Alltså jag har inte upplevt problem med joins och prestanda och vill byta ut dem pga det, tanken är endast att det ger bättre systemdesign utan dem och snabbare att få upp ett relativt enkelt system. Men att helt skippa joins är inget jag tänkt..
Jag tror t.o.m en del ORM kör lazy load per default och då enligt principen en sql fråga per objekt, så det är väl kanske inte så extremt nuförtiden.
|
Ah, ser nu att jag läste lite fel.