Behovet av en domännamnsstrategi anser jag att ett
mycket stort antal verksamheter är i behov av.
Sedan vad man räknar in i den strategin. kan nog variera stort.
Precis som tråden tar upp så är den grundläggande kunskapen hos företag att överhuvudtaget kunna registrera en domän eller vilka TLDer som bör skyddas väldigt spridd.
Men om vi tar ett sånt exempel där tusen och åter tusentals företagare blir "drabbade" av domänskojare (Ensidia mfl) som hävdar att "Vi har en kund som har för avsikt att registrera din domän under andra toppdomäner för att lägga upp porr...", så skulle företag med en uttalad domännamnsstrategi och efter att ha skyddat de aktuella domänerna kunna slänga på luren istället för att bli förskräckta och låta sig luras att betala tiotusentalskronor för namn de egentligen inte vill ha eller behöver.
Sen kan vi ju också konstatera att i det fall de större finansiella verksamheterna i Sverige haft en domännamnsstrategi, så hade vi sannolikt inte ens haft fighten om att spärra "B-A-N-K" i .se-domäner.
En bra domännamnsstrategi handlar alltså inte bara om registrering under andra toppdomäner, uppköp och tvistlösningar, utan innefattar även vanliga felstavningar och registrering av verksamhetsrelaterade domännamn för (skydd och SEO).
Det viktiga _i stort och smått_ är att varje verksamhet har SIN linje klart för sig, så att man kan slå fast vilka domäner verksamheten ska införskaffa, registrera (och kanske leja ut förnyelsebevakningen till professionell tjänst) och kanske även anlita en bevakningstjänst för att kontinuerligt skanna av att ingen utnyttjar det egna kännetecknet/varumärket. Sen kanske det slutar vid 1, 2 eller 16 200 (Coca-Colaägda gTLD-domäner) - det viktiga är att man håller sig vid sin linje - så slipper som sagt verksamheter låta sig luras..
Att läsa i ämnet:
http://www.internetdagarna.se/track/...an-av-internet
http://www.internetsweden.se/domanregistreringar/
http://www.internetsweden.se/sparr-f...la-genomtankt/