Visa ett inlägg
Oläst 2011-02-13, 20:46 #12
iostreams avatar
iostream iostream är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
iostream iostream är inte uppkopplad
Medlem
iostreams avatar

Reg.datum: Feb 2008
Det är helt ologiskt att vilja anställa någon baserat på vilken skola de gått på istället på vad de faktiskt kan. Det är lika logiskt som att slänga bort hälften av anställningsansökningarna för att man inte vill anställa någon som har otur.

Att terrorism är dåligt är bara bullshit! Vad är det som skiljer människor från djur? Det är vårt så kallade "intellekt" och utvecklade hjärna. Nej, bara för att något är skapat av människan betyder det inte att det automatiskt blir bra.

En god vän studerar för tillfället på KTH. Han lär sig HTML, JavaScript samt hantering av formulär i PHP och grundläggande syntax. Jag höll på med sånt när jag var 10. Det behövs ingen skola för att lära sig sådant.

De flesta jag känner har ingen direkt skolutbildning alls, men de klarar sig hur bra som helst oavsett, och hade antagligen klarat sig sämre om de hade studerat i ett antal år utan att göra något och inte ta på sig några projekt. Själv har jag redan fått tre erbjudanden om heltidsanställning innan jag ens hunnit gå ut skolan.

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Ta mitt råd och utbilda alltid dig om du har ett val.
Jag utbildar mig för tillfället. Jag sitter med flera roliga projekt och lär mig ännu mer om datorer, programmering och utveckling, samt problemlösning och analytiskt tänkande. Jag är genuint intresserad och brinner för detta. Det finns ingen bättre utbildning.

Precis som tartareandesire skriver är det en fördel att kunna de grundläggande koncepten, vilket man lär sig genom att vara intresserad och nöta, inte enbart genom en skolbänk. En person som verkligen kan sin bransch utan och innan kommer inte ha några problem. Detta lär man sig enklast genom att sätta sig ned och öva. I sin egen takt, och det man känner för. Alla lär sig olika snabbt, och i en skola kommer det alltid vara för många som tycker att utbildningen är antingen för snabb eller för långsam.

Valve Software har velat anställa Notch, skaparen av Minecraft, precis som de tidigare anställde teamet bakom Half-Life-modden "Narbacular Drop" för att skapa spelet Portal. Inte heller går det nöd på Garry som nu säljer sin Garry's Mod via Steam.

Detta må vara extremfall, men företag börjar förstå det optimala sättet att leta efter nytt folk.
Se exempelvis:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.143349

Genom att ha ett inträdesprov för att ens skicka in en anställningansökan sållar man bort alla oseriösa och okunniga för att endast fokusera på de som företaget faktiskt kan ha nytta av. Detta är grovt mycket mer optimerat än att sortera folk efter vilken skola de gått på och kanske anställa någon som inte kan något alls, vilket folk tur som är börjar förstå.

Övning ger färdighet.
iostream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat