Citat:
Ursprungligen postat av se7en
Trist som alltid, men en av våra shoppar som säljer elektronik har varit hårt utsatt för bedrägerier under Jan 2011. Allt från kortköp till fakturaköp osv. Jäkligt tröttsamt och synd om både oss som handlare och konsumenten som inte har beställt varorna. Vi är jävligt små och har tyvärr inga fasta rutiner på det.
Nu tänkte jag bolla lite med er, jag har ett par case där någon har beställt, rätt uppgifter i köpet, produkten är uthämtad enligt kollinumret. Men köparen säger sig inte ha vetskap om affären.
Hur agerar ni? Jag förstår att man begär att köparen gör en polisanmälan, men efter det.. Vad gör ni? Vem tar kostnaden?
För övrigt kan jag passa på att varna alla er ehandlar: Dubbelkolla vanliga namn som Johan Larsson i Malmöområdet, haft 4-5 beställningar dit som tyvärr varit bedrägerier.
|
Det är självfallet att den som blivit oskyldigt fakturerad ska hållas skadeslös för detta bedrägeri, de är ju på inget sätt involverad i brottet. Om ni sköter "granskningen" själva så får ni stå hela kostnaden tills ni hittar den skyldige brottslingen, sen är det rättssystemet som får verka i några år innan ni eventuellt får tillbaks pengarna.
Polisanmälan från den fakturerade krävs givetvis men mer ska denne inte behöva göra.
Jag brukar alltid dubbelkolla att alla adressuppgifter på kortet stämmer med de uppgifter som registreras som faktura och leveransadress, annars utreder jag ytterligare tills jag vet med säkerhet.
Det kan ju vara en kompis som betalt och då är det ju OK ändå, men jag försöker ta reda på fakta så långt det går. Säker kan man aldrig vara men inom rimliga gränser och sen får man ta en kalkylerad risk i slutändan.