Citat:
Ursprungligen postat av heavenclouds
Det är en stor skillnad att stjäla en idé och stjäla en tillgänglig tjänst (eller vad man nu ska kalla det). Du syftar på att Google stulit idéer, men Bing/Microsoft stjäl faktiskt en tjänst i användning och är free-riders på Googles tjänst = Lagbrott.
Att stjäla en idé = Inte lagbrott. Annars hade vi bara haft en pizzeria i Sverige.
|
Jag skulle påstå att de inspirerats av idéer eller i allra värsta fall plagierat dom. Stjäla använder jag hellre när originalet byter ägare, en markant skillnad som går att särskilja om man använder två begrepp. Saken är ju den att all innovation är plagiering av idéer på något sätt. Sen varierar det ju enormt hur stor skillnad det är mot en tidigare idé. En bra video-illustration av det:
All Creative Work Is Derivative.
Med den alternativa synen på stöld av idéer skulle vi i sanning endast ha en pizzeria. Men sen skulle pizzerian inte ha lampor i taket för att all innovation i princip redan stannat upp innan glödlampan uppfanns.
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Vad är det för stulen kod du pratar om? Källa på det?
Vad är det som Google gör gratis? Det mesta är betalat genom annonser så man betalar ju på ett annat sätt.
|
Stulen kod ... kinesiska MSN och Windows 7 Download tool. I ena fallet kopiering av både koncept och kod från en konkurent. I det andra användning av LGPL-kod i stängd källkod. I både fallen har det uppdagats av andra än Microsoft själva och Microsoft har i sin tur skyllt ifrån sig på externa utvecklare. Det finns fler fall men det är de enda sentida jag kommer ihåg detaljerna om.
Google släpper källkod och bidrar till open source projekt till en väldigt mycket större utsträckning än Microsoft, det är långt ifrån begränsat till Android där det är en väldigt viktig del av deras affärsidé att göra den öppen. Även Apple ska nog anses göra betydligt större nytta inom detta område bara i och med Webkit. Öppen innovation underlättar vidare innovation.
Men för att gå ontopic igen tycker jag ändå inte att denna handling är så farlig som den kan låta. Att samla in information om hur användarna av sin toolbar beter sig när de söker och browsar på internet är inte för mig samma sak som att kopiera informationen från Google. Skulle Google göra något riktigt dåligt i sina listningar skulle ju det resultatet försvinna, om inte ett gäng Google-anställda satt och förvrängde resultaten. Så det är snarare bättre filter Microsoft bör skaffa till funktionen