Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Det är ju skitlätt att automatisera. Som lurendrejare skulle jag gjort så här:
1) Svara i ett formulär. Antingen manuellt eller via något eget gränssnitt (kanske till och med automatiskt om inte Blockets antispamsystem är tillräckligt sofistikerade).
2) Svar på mitt svar går till en låda som övervakas av en robot.
3) Kommer det in ett svar i min låda, låt roboten kolla From-adressen och spara i en databas.
4) Låt ett program skicka lureribrev till alla i databasen (alternativt alla i databasen som lagts till sedan senaste försöket).
Underskatta inte lurendrejarnas tekniska kompetens. Jag tror inte det finns någon ekonomi i att sitta och skriva allt manuellt.
|
Javisst är det möjligt, dock måste ju även detta brev formuleras på ett sådant sätt så man vill svara på det dock. Om man bara svarar med ett standardsvar
Hej jag är intresserad av "TITEL PÅ BLOCKET"
så kommer några ganska många svar utebli.
Dessutom skulle tidsaspekten göra att det inte blir troligt att man går på tricket eftersom det kanske kommer långt efter man lagt in annonsen.
Så jag tror fortfarande på att det kommer via formuläret på blocket.se och innehåller texten ifråga längst ner.
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterpassion
MikaelB >> "Att man får skylla sig själv" är en ovanlig kall och cynisk inställning. Olika personer har olika lätt att uppfatta skriven text, och inte alla är alltid lika misstänksamma och garvade som många av oss här.
|
Nej det är faktiskt inte riktigt min åsikt heller, anser inte att man får skylla sig själv helt och hållet. Felet finns givetvis hos den som skickar spam/scam. Var kanske ett klantigt uttalande från min sida, jag tycker synd om folk som blir lurade och jag hatar också oärliga människor som försöker leva på att andra människor är godtrogna och naiva.