Visa ett inlägg
Oläst 2011-02-02, 11:17 #36
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Dags att krossa myten om att aktier på lång sikt alltid går plus?

(nej, det är inte jag som skrivit ovanstående)

Däremot ska man ha klart för sig att det under långa perioder kan vara så att börsen inflationsjusterat inte kommer upp i >0%, det beror helt på när man går in.

Att vi sedan 1980 c:a haft en unik period med uppgång på börserna behöver inte vara någon garanti att det kommer fortsätta. Det kan mycket väl vara så att de som går in på börsen nu får vänta 10-30 år på att få tillbaka pengarna, inflationsjusterar. Sådana perioder har förekommit.

Personligen tror jag att vi har en börsbubbla nu, tack vare de låga räntorna och det eviga pengatryckandet både här och i USA. Det är svårt att säga något med säkerhet med tanke på vad som ligger framför oss (eskalerad skuldkris och djup energikris), men obelånde reala tillgångar är förmodligen det bästa du kan ha.

Guld och silver har gått bra under några år (silver upp 40% 2010), och makroekonomiskt finns det mycket som tyder på att de kommer fortsätta uppåt ett tag till, trots försök att hålla dem nere.

Andra förespråkar att man bör ha en del USD i sin portfölj, helt enkelt för att denna valuta i framtiden kommer vara det minst dåliga alternativet, under en kortare period, sanningen i detta låter jag vara osagt.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat