Eftersom det inte framgår av swan vilket domännamn som åsyftas, så har jag ingen möjlighet att kontrollera detta.
Det gör att jag endast kan svara generellt.
I det fall Svenska Domäner varit registrar för domänen som sedemera flyttat till annan registrar, så skall Svenska Domäner
EJ debitera för förnyelse av domänen.
Detta OAVSETT vilka övriga avtalsförbindelser som finns mellan parterna. Registranten SKALL närsomhelst, kostnadsfritt ha möjlighet att byta till annan registrar.
Detta gäller från SAMTLIGA registrarer.
(Även om fakturan skulle bli betald kan Svenska Domäner inte förnya domänen. Då endast administrerande registrar har möjlighet att förnya aktuell domän.)
I det fall andra tjänster avtalats med Svenska Domäner, såsom webbhotellsutrymme, DNS-hosting, e-post mm, så kan dessa behöva sägas upp separat.
Men vad gäller domänförnyelse, så är det inte rätt eller riktigt att en icke-administrerande registrar debiterar för det.
Jag rekommenderar swan att kontakta Svenska Domäner och påtala misstaget för att få fakturan annulerad och problemet löst.
I det fall problemet kvarstår efter en sådan kontakt, bör swan skicka ett e-mail till
[email protected] och beskriva ärendet (med domän, registrarflytt, fakturakopia, ev. mailkorrespondans etc).
Denna typ av problem har skett hos flera registrarer och jag anser inte att det gör registraren till oseriös. Oftast handlar det om misstag som orsakas av "inte fullt så uppdaterade kontrollpaneler" eller "förbättringsbara rutiner". Men börja med att kontakta registraren och berätta vad du anser är fel!