Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Det allra mesta standardsfrämjande arbetet för Chrome har väl ändå skett inom Webkit-projektet och inte Chromium-projektet? Med andra ord har Chromes framsteg mer med Apple att göra än med Google. Men Apple skulle jag, liksom många andra, inte säga är allmänt för öppna standarder i allmänhet.
Själv ser jag verkligen poängen med att ha versionsnummer. Det gör att man kan skriva test för specifika versioner och ställa upp mål att utgå från när det gäller standardsstöd för en kommande browser. Framförallt när webbutvecklingscommunityn har en standard som de förväntar sig att nästa webbläsare från X ska ha nästan fullgott stöd för och sedan enkelt kan testa kompatibiliteten genom automatiserade tester så sätts en press på webbläsar-utvecklarna. Har man en standard som konstant utvecklas och förändras tror jag att sådan målmedveten utveckling kommer försvåras rejält.
|
Håller med om allt du skriver - framför allt poängen med att ha versionsnummer.
Som du säger använder du ju Chrome sig av Webkit så allt för mycket credd ska ju inte Google ha. Dessutom, deras HTML5 prioriteringar ligger främst inom områden som tjänar dem själva, exempelvis "Offline" osv. för Gmail och Google Docs. Dessutom, det mesta arbete som Google gör är ju att skapa sina egna standarder som Native Client, WebP och WebM. Även Chrome Web Store är ju ett försök att börja kontrollera Web Apps med egna standarder.