Citat:
Ursprungligen postat av Vebut
Den webbläsare jag stött på som verkar hålla bäst mått idag är chrome, och det är tack vara googles stora satsning på framtidens internet.
|
Det allra mesta standardsfrämjande arbetet för Chrome har väl ändå skett inom Webkit-projektet och inte Chromium-projektet? Med andra ord har Chromes framsteg mer med Apple att göra än med Google. Men Apple skulle jag, liksom många andra, inte säga är allmänt för öppna standarder i allmänhet.
Själv ser jag verkligen poängen med att ha versionsnummer. Det gör att man kan skriva test för specifika versioner och ställa upp mål att utgå från när det gäller standardsstöd för en kommande browser. Framförallt när webbutvecklingscommunityn har en standard som de förväntar sig att nästa webbläsare från X ska ha nästan fullgott stöd för och sedan enkelt kan testa kompatibiliteten genom automatiserade tester så sätts en press på webbläsar-utvecklarna. Har man en standard som konstant utvecklas och förändras tror jag att sådan målmedveten utveckling kommer försvåras rejält.