Medlem
|
|
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
|
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
|
Att ett storföretag skatteplanerar är ju ingen nyhet. Att betala så lite i skatt som möjligt passar dessutom in i den småländska profilen man vårdar. Så "avslöjandet" kommer inte skada dom, det förstärker snarare deras sparsamma/snåla image.
Den mest spektakulära i avsnittet var att svensk ambassadpersonal i Tyskland (bekostad av svenska skattepengar) inviger varuhus för ett tyskt företag, som är franchisetagare till ett holländskt företag/franchisegivare, som ägs av en holländsk stiftelse, som kontrolleras av en stiftelse i Lichtenstein. Med det luddiga argumentet att "kunderna uppfattar IKEA som svenskt".
Visst, IKEA startade i Sverige, men det är inget svenskt företag längre. Varför "jobbar" svensk ambassadpersonal utomlands på IKEAS marknadsavdelning? Känns inte rätt.
IKEA & Ingvar Kamprad är världsmästare på kommunikation o marknadsföring och att få andra att marknadsföra konceptet automatiskt på olika sätt. Titta till exempel på de flesta inläggen i tråden, vi skriver IKEA med versaler, när vi lika gärna kunde skriva ikea. En liten detalj, men ändå en intressant företeelse, tycker jag.
Man tänker sällan på att IKEA är ett franschisekoncept. Skulle vara intressant att få mer information om ägarförhållandandet/franchisetagarna ser ut i de olika länderna? Med andra ord. Vilka är franchisetagare? Hur blir man det? Kanske i nästa avsnitt?
Senast redigerad av Blomsterpassion den 2011-01-27 klockan 16:07
Anledning: krångliga ägarförhållande
|