Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
Kamprad är skicklig på att få ut bilden av honom som enkel och dum smålänning via media. Media är så dumma att de sväljer detta och hjälper till att förstärka myten.
Det är en tacksam myt, som handlar som den goda kapitalisten och om det svenska systemet som lite bättre och finare än andra.
Egentligen är han en extremt skicklig företagsledare, med nazistiskt förflutet och med samma vinst- och kontrollbegär som andra i samma sits.
Men vi vill så gärna tro på att vi svenska är lite bättre än alla andra. Därför blir det ett svårt avslöjande eftersom det också avslöjar myten.
|
Men vad var det som var avslöjande? Det var ju gammal skåpmat som de drog upp. Det enda nya var att de fått tag i namnet på en av stiftelserna och det är knappast något som ens är intressant. Det intressanta är ju hela upplägget vilket som sagt är skåpmat och namnena är egentligen irrelevanta.
Jag köper inte myten som du beskriver den, enkel och dum är det sista jag skulle kalla Kamprad när det gäller hans förmåga att driva IKEA. Fast jag tycker faktiskt att han till viss del är dum när det gäller att vara den snåla smålänningen, det går lite väl långt ibland. Men, det är min personliga åsikt och inget som förtar det faktum att han är fascinerande och beundransvärd. Det han har gjort är unikt. Det finns en del som har startat upp miljardföretag från grunden men det finns nog ingen som har gjort det med samma energi och skepsis till snabba klipp.