Visa ett inlägg
Oläst 2011-01-26, 14:58 #7
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Men tänk om inte jag vill det då? Har du rätt att öronmärka mina pengar?
Ja, det kallas demokrati. En rätt trevlig grejj. ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Det är inte så att för att man sänker skatten kraftigt blir det olagligt för människor att hjälpa andra. [snipp] Jag tror... Jag vet att jag kan med hjälp utav mina pengar hjälpa bra många fler världen över till en bättre QALYs/$ så varför måste mina pengar öronmärkas?
Problemet med ditt resonemang är att du förutsätter att folk frivilligt skulle avstå en viss procent av sin lön för att hjälpa okända människor utan egen vinning. Det fungerar ju inte så, även om du säkert är undantaget som bekräftar regeln.

Skattesystemet är till för att jämna ut kostnader för behovsskillnader som olika grupper i populationen har under olika perioder. Barn behöver direkt inte ålderdomshem, och vuxna utan körkort behöver direkt inte vägar, företag behöver direkt inte dagis, etc. Ändå är vi trots allt beroende av varandra och över tid så passerar vi många av dessa olika behovsgrupper. Även om företag inte behöver dagis så behöver företagens anställda dagis och genom att företaget är med att betala till dagis så kan deras anställda komma till jobbet.

Det finns en konsensus i samhället att detta är en rätt bra grej. Sedan finns det en del som bara ser till sin egen plånbok.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat