Visa ett inlägg
Oläst 2011-01-19, 16:44 #14
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag förstår varför du tycker som du gör men det är ett väldigt märkligt argument. Varför ska alla företag flytta till Sverige? Det finns en hel del som etablerar sig här trots våra höga skatter. Det är mestadels produktion som förläggs utomlands och jag tror ingen här vill att vi ska kunna konkurrera med de löner som erbjuds där. Skatterna har i praktiken ingen inverkan alls där även om en del vill att folk ska tro det. Bara det tjänar ens egna syften så är alla argument goda...

Det märkliga i din och många andras tankegångar är att du vill se en anpassning mot framför allt extrema låglöne-länder (eftersom det är dit de flesta jobb försvinner). Vi kan inte konkurrera inom det området och ska inte heller göra det.
Deras tankegångar är inte märkliga över huvud taget - det är till skillnad från dina väldigt sunda tankegångar. Det handlar inte om att konkurrera mot låglöne-länder, det handlar helt enkelt om en sund konkurrens. Facken och diverse andra regleringar gör att vi inte tävlar på lika villkor. Facken har en alldeles för stor makt och kan helt hänsynslöst köra över både arbetsgivare och arbetstagare.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om du ser till hur många företag som faktiskt finns i Sverige så tror jag inte vi är i behov av särskilt många fler i nuläget. Den nivå vi ligger på nu är nog ganska sund.
Tror du har missat utvecklingen de senaste 30 åren http://bit.ly/hz89pg

Livsstilstips:
Det är en jättedålig idé att vara dryg när man besitter tveksam generell begåvningsnivå.

--

I övrigt vill jag se en radikal förändring på skatterna. En sund och hälsosam förändring som inte skapar för mycket obalans.

I dag -> Reggresiv skatt -> Platt skatt 30% -> Platt skatt 10-15%

Så att vi alla talar samma språk. Sänka skatter innebär inte någon förlust - utan minskade intäkter.

Senast redigerad av Kaugesaar den 2011-01-19 klockan 16:55
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat