Citat:
Ursprungligen postat av Sweely
Jag var ganska generös, så att säga. Matade in en miljon kronor i den översta boxen "försäljning och utfört arbete" och utgick även från att jag hade 0 kronor i kostnader.
Detta då jag främst kommer jobba med egna projekt på nätet hemifrån. Har redan dator och ingenting nytt behöver köpas in. Webbhotellet/domänerna lär förnyas en gång om året, men det handlar max om tusen kronor.
Så, en miljon högst upp och 0 i resten. Blir enklare att förstå sig på alltet då.
Wah. Är det verkligen så mycket?
Det räknade jag inte med kan jag säga dig.
Jag fyllde nyligen 18 och har innan dess inte haft så stora inkomster som affiliate. Några få tusen som mest. Visste (på fullaste allvar) inte om att man skulle skatta på inkomsterna från bl.a. AdSense/affiliatenätverk utan har fått reda på detta först nu när jag gått i tankarna att starta eget.
Så jag antar att jag inte gjort allt rätt.
|
Du ska inte räkna att du har 0 i kostnader, du ska ta upp alla kostnader som du har för ditt företagande, dator, hyra för lokal, inköp av material, årsavgifter för domäner, "lön" (Lönen är en kostnad i ett företag och du måste räkna med den som en kostnad) m.m.
Det är viktigt att din kalkyul är så realistisk som möjligt, glöm inte att du ska ha en riktig vinst i företaget utöver din lön.
Räkna som om du hade anställda som gör allt jobb och du själv inte gör något aktivt arbete i företaget utan det enda du får ut är "vinsten".
Du bör räkna med att ta ut en realistisk lön dvs minst 20 000 kr per månad, dvs 20000*12,2 => 305 000 kr per år.
Om du tar upp alla kostnader du har eller "borde" ha i företaget så kommer andelen skatt att minska av totalsumman.
Jag knappade in (för enskild firma):
Försäljning: 1000000 kr
Kostnad för material: 200000
Löner: 305000 kr (20000kr/mån*12,2)
Hyra av lokal: 120 000 kr/år (dvs 10 000 kr/mån)
Försärkringar: 7000 kr
Marknadsföring: 50 000 kr
Övriga kostnader: 50 000 kr
Summa kostnader 827 800 kr
Skatter att betala (förutom moms): 164 000 kr
Din Vinst: 104 000 kr