Citat:
Ursprungligen postat av coredev
Sant, jag tror den generella uppfattningen är att ASP.NET är snabbare än PHP vid låg belastning, men att PHP skalar bättre vid högre belastningar. Det gäller dock rätt skriven ASP.NET, eftersom vissa funktioner är extremt dyra ur ett prestandaperspektiv. Detta gäller även till viss del PHP även om det inte tycks vara lika farligt - man måste dock alltid känna sin kod och prestandatesta / profilera mycket, oavsett miljö.
|
Frågan är väl om ska jämföra ASP.NET med PHP rakt av.
Det mest rättvisa är väl att jämföra standard ASP.NET med PHP och ett "framework" t.ex Zend och kanske en opcode cache installerad.
Dock känns diskussionen kanske aningen onödig då man bevisligen kan bygga skalbara tjänster i bägge tekniker.
Citat:
Ursprungligen postat av coredev
En grej med ASP.NET som jag finner oerhört störande är alla ständiga omkompileringar man måste göra. Otroligt mycket utvecklingstid går åt att stoppa, kompilera om, starta och sedan hamna i rätt state (logga in + gå till rätt sida på din sajt). Finns det något sätt man kan komma ifrån / snabba upp detta?
|
Håller med, den största anledningen till att jag väljer PHP till egna projekt.
Det går väl lite snabbare att köra on-the-fly kompilering (eller vad det kallas) dvs använda CodeFile istället för Codebehind. Men det har andra nackdelar.