Förstår att du antagligen var hyfsat irriterad när inlägget skrevs, hoppas att det är muntrare toner nu. Jag har suttit med klassisk ASP (VBScript - ugh!) hela dagen - vill du byta? Nä, tänkte väl det.
Citat:
Ursprungligen postat av coredev
* Event. Eventen kommer ibland i ologisk ordning i kombination med att dokumentationen på området är rätt kass.
|
Jag ogillar eventen också men det underlättar ju mer man kodar. Är webforms relativt nytt för en kommer man åka på en massa strul. Ibland har jag till exempel fortfarande problem med vissa kombinationer av events trots ca 2 års webformskodande.
Det jag tycker är dåligt med webformsdesignen är att det ökar risken för runtime exceptions. Gör man fel sak i fel event eller missade att det borde ha skett i ett annat event, då får man bara hoppas att man testat sin kod ordentligt. Dessutom blir koden utspridd när vissa delar körs i eventen x, y och z. Kanske beror det på att jag suttit med Java och MVC-ramverk tidigare men det känns bara så himla onödigt med den här typen av problem.
Citat:
* Kontrollers instanser. Ibland är det när omöjligt att få tag på olika kontrollers instanser. FindControl är otillräcklig. Att säga att "det är dåligt pattern" att behöva känns till olika kontrollers instanser är att göra det jävligt lätt för sig.
|
Är inte med på vad du menar. Kan du ge ett exempel?
Citat:
* Datagrid. En mastodont-kontroll som personifierar allt som är dåligt med asp.net. Håll dig till ramarna = Det går OK, gå utanför ramarna = Du får ett helvete. Och tyvärr är det inte sällan man måste gå utanför ramarna.
|
Ja, men det finns inget som hindrar dig från att skriva egna controls eller overrida de som redan finns. Dom inbyggda funkar i många lägen men det betyder inte att de funkar i alla. Om du tänker dig dem som grundläggande men ganska funktionella controls blir det lite mindre frustrerande.
Citat:
* Webkontroller. Ibland kan det vara helt omöjligt att få koden att validera eller utföra det man vill göra. Får en känsla av att asp.net skriver xhtml lika bra som ie6 tolkar den.
|
Min åsikt är den att man får ta webforms för vad det är (eller verkar vara): ett ramverk för att utveckla snabbt utan att kunna särskilt mycket om webben. Outputten verkade inte vara viktig när MS kom på webforms. Det ska ha blivit bättre i v4 men det är bara vad jag hört. Jag är inte så intresserad av att ta reda på om det stämmer eller ej utan är desto mer sugen att hoppa på Asp.net MVC till 100% istället. Du kanske borde göra likadant om möjligheten finns.
Webforms är för windows/desktoputvecklare som inte kan, vill eller orkar lära sig webbutveckling. Det är min syn på ramverket. Jag gillar det inte speciellt mycket men tyvärr är det just webforms vi kör med på jobbet pga att plattformar inte finns för MVC än. I många fall är det åtminstone på g så man får väl hålla ut ett tag till.
Citat:
* ViewState. Onödigt-jävla-bloat.
|
Om du tycker att det är onödigt är det bara att slå av det i web.config.
Men återigen: viewstate är ännu en grej som MS la in för att underlätta för (desktop)utvecklare. Det i sin tur leder lätt till prestandaproblem iom gigantiska viewstates. Tror dom flesta som har jobbat med webforms ett tag har sett sådana någon gång. Annars är det dags att kolla i källkoden.
Citat:
* VisualStudio 2008. Grattis Microsoft, er IDE är till och med segare än eclipse. Förutom det så förutsätter editorn att man har en kognitivt nedsatt funktionalitet och inte själv vet hur man vill att koden skall se ut.
|
Om du inte har testat VS 2010 är det ett hett tips. Den är bättre än 2008 och framförallt mycket snabbare. Eclipse har länge varit min favorit men nu vet jag inte längre.