Visa ett inlägg
Oläst 2011-01-12, 10:41 #6
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Edit: OT fråga: .SE är vad jag vet, den enda TLD som limiterar antal slagningar för whois. Hur går siter som t.ex. domaintools.com runt sånt?
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
- Det stämmer inte, tror heller inte att tjänster som domaintools.com har för avsikt att "gå runt", eftersom det inte förekommer samma begränsningar som för kontaktslagningar. sen får du även sära eller speca vad du anser vara whois..
Så vitt jag vet så är det limits på i princip alla regsitry whoiser som finns inklusive .com, .net och .org, om än inte lika hårt satta som kontaktid slagningarna. Jag antar att kippex syftar på domaintools whois history tjänst i sin frågeställning, vilken ju naturligtvis kräver väldigt många whoisslagningar på domännamn i månaden för att fungera. Det löser dom genom att använda proxys på många olika C-nät runt om i världen.

När det gäller tjänster som http://who.is som har relativt mycket trafik och därmed slagningar i minuten så görs inte en ny uppslagning varje gång en sökning görs. Istället är det är enbart när en sökning görs på en domän där man inte redan har ett relativt färskt record sparat i databasen som ett nytt uppslag görs. På det sättet kan man dra ner på antalet whois förfrågningar, jag tror dock att även de använder sig av proxys för att slippa bli bannade.

En skillnad på t.ex. .com och .se är dock att registrarerna själva enligt avtal (kommer dock inte ihåg om det är registraravtalet med Verisign eller ICANN avtalet men har för mig att det är ICANN) ska tillhandaha en whoisserver för sina domännamn. På det sättet sprids ju förfrågningarna på ett större antal servrar istället för att allt går mot samma server.

Med risk att hamna lite OT;

Man kan ju dock fråga sig varför en registrar som ENOM med många miljoner domännamn klarar av att drifta en whois server som tillåter många fler uppslagningar per minut och samtidigt inte krashar när ett registry som .SE med enbart en miljon inte klarar det Görs det månne EPP förfrågningar vid kontaktiduppslag via iis.se och EPP servern därmed går på knäna? Enlight me Peter!

Senast redigerad av eng3l den 2011-01-12 klockan 11:01
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat