Visa ett inlägg
Oläst 2011-01-11, 15:18 #2
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
* Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige. Räcker det med att de har en svensk rättighet idag(det nybildade bolaget)? Isåfall kan man ju efterregistrera bolag för att försöka stjäla domäner. Eller krävs det att man hade en rättighet vid registreringtillfället?
Nej, det räcker inte att man efterregistrerar ett varumärke. Varumärkesregistreringen ska ha funnits när domännamnet registrerades. Din beskrivning ligger nära det man i USA kallar Reverse domain hijacking.

Citat:
* Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet
Kan man handla i ond tro av att registrera ett domännamn och bara ha det liggandes, inte ens parkerat. Givetvis blir det väl upp till sökanden att bevisa detta och inte för mig att försvara? (Förens jag måste besvara det dvs)
Ja det kan man, det är inte enbart användandet som kan ske i ond tro utan också enbart registreringen. Ett exempel skulle kunna vara en konkurrent som registrerar utan att använda ett av dina produktnamn enbart för att förhindra att du kan lägga upp en site på namnet.

Citat:
* Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.
Blir det här upp till mig att visa mitt intresse för domänen eller är det upp till sökanden att bevisa att jag INTE har något intresse för domänen? Är domäninvestering i t.ex. efternamn, LLL's o x-NNN's inte ett berättigat intresse? Bör man omformulera sig på denna punkt för att bättra på sina chanser vid en eventuell ATF.
Sökanden bör påvisa var du inte har ett berättigat intresse, du bör dock i ditt svar på ATF:en framhäva vari ditt intresse för innehavet ligger. Det finns ett flertal exempel på när innehavare framgångsrikt har försvarat tvistade domännamn genom att framhäva sin affärsmodell i form av monetarisering genom domänparkering med sponsrade länkar t.ex.

Kom dock ihåg att alla dessa tre måste uppfyllas för att en sökande ska vinna en ATF, det räcker inte med enbart en eller två.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat