Citat:
Ursprungligen postat av magiana
Om jag bara räknar med den processorn som Oskarh föreslog och ett operativsystem så är vi uppe i uppe i 2406 kr.
Om jag istället väljer den billigaste Intel Core i3 processorn så är det under 2000 kr inklusive OS.
Av det lilla jag fattar så är den försnämnda processorn kraftigare än intels, men är det inte bättre för mig att lägga pengarna på RAM istället?
Det finns ju billigare AMD processorer också, men jag behöver väl räkna in en kylare i priset också? För att få den tyst menar jag. Jag har ingen koll på vad som kan tänkas passa till vad, men om vi säger att kylarn kostar 300 spänn som Oskarh sa så får processorn inte kosta mer än 650 och då blir det den här: http://www.inet.se/artikel/5308661/a...-x3-445-3-1ghz
Vilken skillnad är det jämfört med den här: http://www.inet.se/artikel/5309959/i...i3-540-3-06ghz
Slö dator är jag ju van vid, fast jag undrar ibland hur mycket tid jag förlorar på det... Det jag prioriterar är tystnad, stabilitet och bra program att arbeta med. Visst hårddiskutrymme uppskattas, men är inget absolut måste.
Det är rätt knepigt för mig som novis att veta hur mycket kraft jag behöver i datorn, särskilt när åsikterna går isär.
KristerE var ju inne på att kraften i en core i3 var OK så jag kan väl sätta gränsen för processorkraften där? Frågan är hur billigt jag kan komma undan.
Jag kan väl säga att jag inte är särskilt kräsen. Min nuvarande dator köpte jag 2004. Begagnad. Den har 11,8 GB hårddisk, 128 MB RAM och Intel Pentium processor. Operativsystem? Windows 98  Inget går att uppdatera och man kan inte istallera något nytt. Man kan nog ge Packard Bell en eloge för att den har hållit och inte rasat ihop än.
Jag började den här tråden för att få lite tips om hur jag skulle välja mellan 2 datorer jag valt ut och det har utvecklats till en bygga-dator-tråd. Alternativen har blivit 1. Köp någon av de utvalda maskinerna 2. Bygg datorn själv (inte så sugen) 3. Vänta tills pengahögen är större
Hur det blir återstår att se.
|
kort sagt.
en ny färdig dator under 5000kr räcker mer än väl för dig.
Köp en färdig dator.. be done.
en sak till.
de flesta processorerna är "boxade"
Citat:
Medföljande tillbehör Processorkylare
|