Visa ett inlägg
Oläst 2011-01-08, 16:51 #12
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Tack för servicen! Men jag behöver ju ett operativsystem också... Går på omkring en tusenlapp för den billigaste varianten utan varken support eller manual. En brännare behöver jag också för att slippa lagra alla bilder på hårddisken. Ingick det USB och ljudkort? Sen är jag dessvärre skeptisk till AMD eftersom jag vill ha en så tyst dator som möjligt.

Även om jag är teknisk idiot så klarar jag säkert av att plocka in allt i lådan (har sett lite guider på nätet) men sedan vet jag inte hur man gör. För det kan väl inte vara så enkelt att man bara stoppar in operativsystemet och sen, poof, så funkar det.

Hur vet man förresten om alla delarna är 100% kompatibla med varandra så att man inte får problem med driften senare?

Hur många fläktar ska det förresten vara i en dator? Såg att både chassit och processorn har medföljande fläkt?

Jag har ju tänkt tanken redan tidigare att bygga själv, men jag tror liksom inte riktigt att jag klarar av det. Jag provade att själv plocka ihop delar till en dator men lyckades inte skapa någon länk till kundvagnen. Det blev:

Moderkort: MSI H55M-E33 mATX 732 kr
Hårddisk:500GB Western Digital Caviar Blue SATA II 374 kr
Processor: Intel Core i3 540, 3.06GHz 947 kr
Minne: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz 423 kr
Låda: Cooler Master Elite 341, Svart 385 kr
Brännare: Optiarc AD-7260S DVD±RW Svart SATA, OEM 179 kr
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM 987 kr
Summa inklusive frakt 4086 kr

Jag vet inte om allt funkar med varandra.

Därefter blir jag ju 100% beroende av gratis programvara.

Hur kommer det sig förresten att datorprestandan bara stiger och stiger? Är det för att vi blir kräsnare och kräsnare eller är det så att nya program helt enkelt kräver mer av datorn? Det går ju att redigera lite video med sambons gamla bärbara trots att dess specifikationer är långt ifrån ovanstående. Jag har inte så höga krav utan tänkte mest att det kunde vara användbart att göra lite how-to videos, för det är kanske just att jag nämnde video som drar upp prestandakraven??

(Herregud vad långt det här inlägget blev.)
magiana är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat