Visa ett inlägg
Oläst 2011-01-06, 13:05 #154
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Björklund - Jag har varit ute och föreläst om detta lite överallt under senaste året. Tex med CTOn på Microsoft senast på Internetdagarna. PA Consulting kom förra året med siffror som sa att i världen är 51% (hela världen) av it-cheferna positiva till molnet. I sverige är samma siffra 38%. Är du ute nog i stora bolag så märker du att det inte ens kommit i närheten att använda Amazon. Ett lysande undantag är TV4 som kört Amazon en längre tid. De hade valt svenskt om det fanns då de och andra kommer undan legala issues genom att hålla datan i Sverige.

Det är mycket annat dock. Kulturen spelar roll. Amerikanarna ser möjligheter - inte risker. När jag snackar med företag så blir det snabbt en riskanalys istället för möjligheterna. Även små andra kulturella skillnader som att jag som svensk gärna betalar lite mer i månaden - bara jag vet vad det kostar. Amerikanen tar det som är mest effektivt direkt (har själv bott 15 år i USA).

En tredje sak som är riktigt stor är att vi har drakar som inte vill ändra - och de har inte blivit tvingade som i USA. Logica och EDB har som affärsmodell att sälja hårdvara - det vill man inte ändra på - eller kan inte snabbt nog om man inte tvingas. I USA tvingades detta tidigt för Amazon är så dominant och det var lite gör eller försvinn. I Sverige använder vi inte Amazon eller andra sådana tjänster på samma sak vilket gör att bjässarna kör på i sitt maka tempo utan att pressas till förändring...

På tal om det - kan du nämna tre svenska aktörer som har en konkurrerande tjänst till EC2 där du kommer igång på 5 minuter? Då menar jag inte en Plesk VPS lösning utan vad som skulle anses vara äkta cloud computing med skalbarhet, affärsmodell och fullskaliga apin mm.

Utan konkurrens kommer bjässarna köra vidare... det behövs fler och den konkurrensen gynnar även alla andra driftsföretag - tror jag.
johan1234 är inte uppkopplad