Citat:
Ursprungligen postat av allstars
Då jag var aktiv egenföretagare fick jag ta ett blankolån (lån utan säkerhet) på 5.15%.
Det kände jag var helt ok iaf. Jag betalade av på 13 månader.
|
TS hade inget lån utan hade pengar tillgodo på sitt konto. Dvs det är inte lneränta utan sparränta på sitt likviditestkonto TS menar.
Om man har en riktigt stor överlikviditet och är beredd att ta en viss risk kan man dela upp det i flera delar.
Riskfritt kan man bara ha upp till €100 000 per bank (med insättningsgarantin). Så resten är ändå utsatt för risk, och då gäller det att ha så bra avkastning som möjligt.
- 3 månader slikviditet på ditt 0% konto
- 4-12 månaders likviditet på ett sparcertifikat i Skandiabanken eller i en högavkastande avkastnings-/räntefond
- resten fördelat på minst 5 olika aktier (i 5 olika brancher) med direktavkastning som är högre än 6-7% och P/E prognos nästa år på max 12 (dvs hyfsat låg risk).
Är man ointresserad av aktier så kan man välja en aktiefond med motsvarande hög direktavkastning som aktierna.
Fördelen med aktier och aktiefonder är att de förutom aktieutdelningen även kan ha en värdestegring på lång sikt vilket räntesparande inte har. Man tar en högre risk med aktier, men om man satsar på stora bolag och delar upp pengarna på minst 5 stora bolag så blir risken lägre, än om man satsar allt på endast en typ av aktie.
Sprider man risken på flera aktier så är sannolikheten att man ska förlora allt ganska liten, det har aldrig hänt sedan Stockholmsbörsen öppnade 1863.