Visa ett inlägg
Oläst 2011-01-04, 22:40 #118
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
fler mindre leverantörer (mindre hosting företag, webbdesigners, konsulter och liknande) borde göra som några av oss på WN gör.
Vi utbyter vpser och liknande tjänster där vi hostar DNS som vi på eget bevåg syncar emellan våra dnser då.
Alltså att de vpser jag fått är "mina" som om jag vore kund hos dessa leverantörer.
Och i gengäld så ger jag dem då en vps som de sätter upp sin dns på så som de själva vill.

Det ger ett ganska bra underlag och själv har jag mer än 10 dns servrar och det kostar inte mycket att göra detta.
Alla leverantörer bör göra liknande så de har stabila backupdnser i HELT externa nät.
Alltså utanför deras egna ip-nät, helt utanför deras kontroll (förutom kontrollen de självklart har för vpsen/dedikerade servern).
Tex om bineros nät helt dör.. så funkar fortfarande de externa dnserna för uppslagningar iallafall.
Och inte att de kunder som endast har domäner+dns hos nu tex binero och hosting externt också helt förlorar sina siter.

Detta kan alla bolag göra och det tycker jag de bör göra.
Det finns ett samarbete på gång som ska fungera som en "pool" som kanske skulle vara aktuellt.
DNS är ju inte en direkt krävande tjänst generellt.
Dennis Holm är inte uppkopplad