Visa ett inlägg
Oläst 2011-01-03, 18:06 #3
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Jo det är ju sant.
Jag har redan nu (och länge tillbaka) märkt att man måste kämpa för minsta lilla och att man inte får allting på silverfat.

Men vi får väll se hu det blir med mig och min framtid.
Vad gick du själv på i gymnasiet?
Ja, så är det ju om har tänkt stå på egna ben som frilansare eller egenföretagare. Men tar man sig igenom skolan och skaffar sig en bra utbildning så bör man inte ha några problem med att bli anställd. Som anställd slipper du alla riskerna och du har din fasta lön som du kan plocka ut varje månad bara du sköter dina uppgifter.

Jag gick teknikprogrammet med inriktning Datorteknik. Fokusen med den inriktningen var hårdvara, IT-administration och nätverk. Jag valde till extra programmering så att jag läste A och C-kursen(B-kursen kunde man hoppa över tydligen) i Java, dvs totalt 150 poäng om jag inte minns fel. Jag valde även att läsa all matte A-E.
De ämnena förutom grundämnena(eller vad de nu kallas, de som inte kan välja bort) som jag har fått med mig mest av såhär 5 år senare är utan tvekan matten, fysiken(läste A och B) och till viss del även nätverkskurserna(CCNA 1&2). Man blir till exempel inte någon duktig programmerare om gymnasiet om man inte verkligen lägger ner sig och gör massa utöver det som krävs. En grundkurs på 7,5 högskolepoäng(Halvtid i en halv termin) på ett universitet/högskola hade gett mig mycket mer än allt jag läste på gymnasiet.
Det samma lär rimligen gälla även till exempel ekonomi och media också. Det krävs högre utbildning för att bli något inom detta.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat