Några saker som bör framgå i ett avtal:
- Tydlig definition av vilka parter avtalet gäller mellan och vad som krävs för att avtalet ska anses träffat mellan parterna.
- Vilkor för ångerrätt. I enighet med distans- och hemförsäljningslagen.
- Avtalstiden. Hur länge gäller avtalet? Vad gäller vid uppsägning av avtalet? Vad gäller efter uppsägning?
- Vilkor för fakturering. Kankse inte är aktuellt i ditt fall dock.
- Dina rättigheter. Att ta bort innehåll som bryter emot reglerna, ändra pris, ändra avtal, hur du får använda det material som laddats upp till din tjänst.
- Tjänsteleverantörens ansvar. Tar upp saker som att ansvara för hålla en bra upptid på tjänsten, meddela vid planerade driftstopp, ansvara för säkerheten, hantering av personuppgifter m.m. Du bör också begränsa ditt ansvar på något sätt om till exempel tjänsten skulle vara nere eller någon hackar tjänsten + force majeure.
- Kunden/användarens ansvar. Att följa lagen(främst upphovsrättslagen, förtal, hets emot folkgrupp osv), att inte utnyttja buggar eller likande, att inte använda din tjänst för att sprida virus, skadlig kod eller likande, att de inte har rätt till andra saker/funktioner än de som de betalat för eller avtalats för m.m.