Flitig postare
|
|
Reg.datum: Mar 2005
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Mar 2005
|
@ConnyWesth
De beskrivningar av roller som du beskriver är generella och ingen absolut sanning.
Jag har tidigare jobbat med musikproduktion, och där har du även vissa roller som normalt existerar: producent, tekniker och musiker. Nuförtiden är det dock väldigt vanligt att rollerna övergår i varandra.
Som exempel kan jag nämna en kund som har en pokerträningssida och vill ha en handuppspelare med diverse träningsverktyg. Han skickar mig ett dokument som beskriver i mycket grova drag vad han vill ha för funktionalitet, men det är långt ifrån en acceptabel kravspec och omöjlig att göra en offert ifrån eftersom den är alldeles för odetaljerad och lämnar massor med frågetecken om vad som faktiskt skall göras.
Jag tar då och jobbar fram en specifikation tillsammans med en prototyp som visar exakt hur allt skall implementeras. Eftersom jag har erfarenhet av att utveckla sådana applikationer, kan UX-design och förstår verksamheten väl kan jag göra ett betydlig bättre jobb än beställaren med att ta fram specifika krav. Han går över mitt förslag till specifikation och vi gör ett par revisioner baserat på hans kommentarer.
Så i detta fall är jag leverantör, men gör kravhantering i samråd med beställaren. Det finns inget som säger att en kravhanterare inte också kan vara leverantör utan måste vara antingen beställaren själv eller en separat konsult.
I extrema fall vet faktiskt inte beställaren mycket mer att han exempelvis vill ha en hemsida och vad den har för mål, men saknar helt kunskap om vad för funktionalitet som är mest lämplig för att uppnå målet. Då kontaktar man vanligen en webbyrå eller en utvecklare och låter dem komma med förslag. Större webbyråer kommer involvera ett antal olika personer för att hitta det optimala sättet att uppnå målet, men med mindre webbyråer eller enskilda utvecklare faller det på utvecklarna själva.
|